Winnaars ontwerpwedstrijd 'Rembrandt van de Buurt' bekendgemaakt
Winnaars ontwerpwedstrijd Rembrandt van de Buurt bekendgemaakt |
Fotograaf: Philip Nkansah Boakye |
Amsterdam, 23 januari 2024 Met trots presenteren Sumibu en Museum Rembrandthuis de winnaars van de ontwerpwedstrijd Rembrandt van de buurt. In de prijzen zijn gevallen: Berkan Özdemir, Mus van Doorn en Merlijn Cadel. Zij traden samen met 28 jonge makers uit stadsdelen Noord, Zuidoost en Nieuw-West onder leiding van kunstenaar, entrepreneur en oprichter van Sumibu Georgy Dendoe in de voetsporen van Rembrandt. In verschillende workshops leerden ze over Rembrandt, zijn technieken en ontwierpen ze hun eigen shirt. De drie winnende ontwerpen zijn op T-Shirts gedrukt en te koop in de Sumibuwinkel (Zeedijk 60) en de museumwinkel. “Ik ben heel trots op iedereen die mee heeft gedaan met Rembrandt van de buurt en de drie winnaars.” Zegt Georgy Dendoe “Bij Sumibu vinden we het van groot belang om het verleden linken met het heden en de toekomst. Rembrandt is gewoon een icoon, een Amsterdams icoon. En we zijn allebei kunstenaars. We trekken het verleden door naar het nu door ermee aan de slag te gaan. Het is daarom dope om samen te werken met een gevestigde, iconische partij als Museum Rembrandthuis. Daarom hebben we besloten om samen dit te doen, zodat Rembrandt nog eens 400 jaar langer kan voortbestaan.” Alle ontwerpen zijn vanaf vandaag 22 januari t/m 4 februari te zien in de Open Studio van Museum Rembrandthuis. De drie winnende ontwerpen zijn als T-shirt te koop in de museumwinkel en in de Sumibuwinkel. De opbrengsten gaan naar de volgende editie van dit project. |
10 euro toegangsprijs voor alle jongeren van 18 t/m 25 jaarHet hernieuwde Museum Rembrandthuis stelt zich als makershuis tot doel om toegankelijk te zijn voor alle Amsterdammers jong en oud. Per januari 2024 verruimt het museum het jongerentarief, van 18 t/m 25 jaar voor alle jongeren ongeacht of ze student zijn of niet. Daarmee is het museum één van de eerste musea dat geen onderscheid maakt in tarieven tussen jongeren. Het erfgoed van Rembrandt wil het museum met al deze jongeren delen en daarom geldt voor alle jongeren dezelfde prijs van10 euro. Voorheen gold de 10 euro toegangsprijs alleen voor studenten. “We heten alle jongeren welkom en voor ons maakt het niet uit wat je doet” aldus Milou Halbesma, directeur Museum Rembrandthuis “Met het project Rembrandt van de buurt zijn we met Sumibu verschillende wijken ingegaan en het is fantastisch om te zien hoe jonge Amsterdammers uit Noord, Nieuw West en Zuid Oost kijken naar Rembrandt en zelf aan de slag gaan. |
Over Rembrandt van de buurt |
Fotograaf: Romario Pierau |
Museum Rembrandthuis en Sumibu willen Amsterdam inspireren. Daarom hebben ze samen het project 'Rembrandt van de buurt' gelanceerd. Jonge Amsterdammers tussen 16 en 25 jaar konden tijdens workshops hun creativiteit uiten en in de voetsporen treden van Rembrandt en Sumibu (opgericht door Georgy Dendoe). Hoewel er meer dan 300 jaar tussen Rembrandt en Sumibu zit, hebben ze veel gemeen. Een sterke merknaam, ondernemerschap, een diepe liefde voor kunst en verankerd in Amsterdam. In 2023 vonden workshops op drie locaties in Amsterdam plaats, waarbij deelnemers de grootmeesters beter leerden kennen en hun eigen T-shirt ontwierpen 'Rembrandt van de Buurt' is een samenwerkingsproject tussen Museum Rembrandthuis, Sumibu (Smib) en welzijnsorganisaties DOCK, Swazoom en Maakplaats 021. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door: Gemeente Amsterdam (Stadsdeel Zuidoost en Nieuw-West, regeling Aanpak Binnenstad), AMVJ Fonds, Mensen Maken Amsterdam (Nieuw-West), Het Amsterdamsche Fonds en Stichting Woudschoten.
|