Van Ets tot Denim: Tentoonstelling rondom iconisch zelfportret in Museum Rembrandthuis
Persbericht |
Van Ets tot Denim: tentoonstelling rondom iconisch zelfportret in Museum Rembrandthuis |
Foto: Philippe Vogelenzang
|
Tijdens de tentoonstelling lanceert G-STAR een denimcollectie gebaseerd op Rembrandts etstechniek |
Amsterdam, 31 oktober 2024 |
De tentoonstelling Etched Denim is te zien in Museum Rembrandthuis van 2 november 2024 t/m 5 januari 2025. |
Experiment |
Rembrandt was niet alleen een geweldige schilder, hij was ook een fenomenale etser. Zo drukt hij zijn prenten niet alleen op gewoon papier af, maar experimenteerde hij ook met andere materialen, zoals perkament en Japans papier. Dit was de aanleiding voor G-STAR om een moderne interpretatie te geven aan zijn innovatieve manier van experimenteren. De ontwerpers kozen voor Rembrandts zelfportret uit 1639 als basis en onderzochten met de nieuwste lasertechniek welke soorten denim, washings en coatings het beste resultaat opleverden. Daarnaast werden de artworks steeds wat aangepast. Soms met behulp van AI. De tentoonstelling Etched Denim toont enkele beroemde prenten van Rembrandt en laat tevens het onderzoek naar de denimcollectie zien. |
Gwenda van Vliet, Chief Brand Officer G-STAR: |
“Dit bijzondere project biedt ons de mogelijkheid om Rembrandts unieke werkwijze op een moderne manier te vertalen en hem onder de aandacht te brengen bij een jongere doelgroep wereldwijd. In samenwerking met het Museum Rembrandthuis hebben we zijn iconische zelfportret verwerkt in de denimcollectie. Wij geloven dat kunst de kracht heeft om werelden te verbinden en op een creatieve manier samen te brengen. Deze collectie is daar een fantastisch voorbeeld van." |
Milou Halbesma, directeur Museum Rembrandthuis: |
“Het huis van Rembrandt was al in de zeventiende eeuw een creative hub. Alles draaide hier om creativiteit, vernieuwing en vakmanschap. We zijn trots op onze samenwerking met het wereldmerk G-STAR, dat groot geworden is in Amsterdam, net als Rembrandt. Met hun innovatieve variatie op Rembrandts etstechniek voegen ze een prachtig hoofdstuk toe aan Rembrandts huis als het Huis van Vakmanschap.” |
Capsulecollectie |
Gelijktijdig met de tentoonstelling lanceert G-STAR een exclusieve collectie. Deze bestaat uit twee denim jackets, twee jeans, een shirt en een parka. De unisex collectie is beschikbaar vanaf 31 oktober in geselecteerde G-STAR stores en op g-star.com. Voor de campagne van deze bijzondere collectie koos G-STAR voor een unieke setting: verschillende locaties binnen het historische Museum Rembrandthuis, waar Rembrandt zelf ooit werkte. De campagne werd vastgelegd door fotograaf Philippe Vogelenzang. |
Museumnacht |
Op zaterdag 2 november, tijdens de Museumnacht Amsterdam, opent Etched Denim met een programma vol denim-blauw. Bezoekers kunnen hun eigen meesterwerk op textiel maken: experimenteer met verschillende technieken op textiel en druk je eigen ets op denim af. Voor iedereen die vorig jaar Schiffmacher & Veldhoen in Museum Rembrandthuis gemist heeft, is er een tweede kans. Laat tijdens de Museumnacht je eigen Poor Man’s Rembrandt-tattoo zetten. Er is keuze uit een vaste selectie tattoo's, waaronder Rembrandts handtekening. |
Programma najaar 2024 |
In de zeventiende eeuw was Museum Rembrandthuis een plek waar alles draaide om creativiteit, vakmanschap en meesterschap. In het najaar van 2024 komt deze inspirerende stemming opnieuw tot leven in Museum Rembrandthuis.
|